"SESUNGGUHNYA TELAH ADA PADA DIRI RASULULLAH ITU CONTOH TAULADAN YANG BAIK BAGIMU IAITU BAGI ORANG-ORANG YANG MENGHARAP RAHMAT ALLAH DAN KEDATANGAN HARI KIAMAT DAN DIA BANYAK MENYEBUT NAMA ALLAH.“ (AL AHZAB : 21)

Wednesday 17 August 2011

LALANG


 

Nama saintifik
Imperata cylindrica

Nama lain
Alang-alang

Taburan                    
Tumbuh sebagai rumpai di kawasan tanah yang telah diteroka. Dapat ditemui di kawasan tropika dan pan-tropika. Terdapat dengan banyaknya di Semenanjung Malaysia.

 

Kandungan sebatian kimia 
Akar dan batangnya mengandungi manitol, glukosa, sakrosa, asid malik, asid sitrik, koixol, arundoin, cylindrin, fernenol, simiarenol dan anemonin.



                                    Kegunaannya        
Air rebusan tumbuhan ini digunakan untuk mencuci darah dan sebagai agen diuretik. Ia juga boleh digunakan untuk merawat gonorea, demam dan cirit-birit. Masyarakat Cambodia menggunakan tumbuhan ini untuk merawat buasir. Manakala debu daripada lalang boleh digunakan untuk mengubati rheumatik. Akar lalang digunakan untuk merawat batuk, batuk berdarah, selsema, kencing berdarah (haematuria), pendarahan dalaman, demam kuning dan gatal-gatal pada kanak-kanak. Manakala bunga lalang pula digunakan untuk mengubati batuk berdarah, hidung berdarah dan penyakit paru-paru. Di Indonesia tumbuhan ini digunakan untuk mengubati dysuria (sukar atau sakit ketika kencing) dan haematuria (kencing berdarah).

Produk HPA
Malac

No comments:

Post a Comment