"SESUNGGUHNYA TELAH ADA PADA DIRI RASULULLAH ITU CONTOH TAULADAN YANG BAIK BAGIMU IAITU BAGI ORANG-ORANG YANG MENGHARAP RAHMAT ALLAH DAN KEDATANGAN HARI KIAMAT DAN DIA BANYAK MENYEBUT NAMA ALLAH.“ (AL AHZAB : 21)

Wednesday 23 March 2011

CEKUR


           
Nama saintifik
Kaempferia galanga

Nama lain
Kencur

Ciri-ciri tumbuhan   
Pokok herba ini mempunyai daun yang besar dan panjang dengan urat daun yang selari. Bunganya berwarna perang kehijauan dan akar berubi (rizom) seperti kunyit tetapi bewarna putih. Ia biasanya mempunyai ketinggian antara 6 – 10 cm dengan diameter batang 2-3 cm.

Taburan                    
Di tanam di India hingga Asia Tenggara dan selatan China. Tumbuh dengan baik di kawasan separa terlindung dengan saliran yang baik.

Kandungan sebatian kimia             
Keseluruhan rizomnya terdiri daripada minyak pati (essential oil) seperti ester sinamik, kaempferol, borneol, kamfana, sineol etil ester, paraeumarin, asid anisik, alkoloid dan mineral.

Kegunaan secara tradisional           
Boleh mencegah keguguran dengan menyapu perahan air cekur yang dicampur dengan perahan daun dedap dan minyak gandapura di perut. Ia juga digunakan untuk wanita lepas bersalin dengan meminum air rebusan rizom cekur. Manakala daun cekur pula digiling dan dijadikan demahan pada bahagaian badan yang bengkak bagi menghilangkan gatal tekak, ubi cekur dikunyah bersama garam.

Produk HPA
Minyak but-but

No comments:

Post a Comment